Поговор 
      ‚‚Истина  је биће што живот даје свему“‚ –  поручио нам је, одавно, Владика Николај. Позивам се на његове речи у овом  приказу првог романа Милана Милићевића, сматрајући да јасно осликавају колико  животе главних јунака, толико и само прозно дело.  
         
        Знамо,  дакле, да је ово првенац човека који до сада није имао непосредне везе са  књижевношћу и писаном речју, осим као читалац. Стога, интересантна је његова  прилично успешна накана да нас, његове читаоце, врати у време које је остало  негде далеко иза, као магловито, противуречно и, на крају, тајанствено.  
         
        Писана  нараторским, изворним језиком, лишена метафора и патетике, на први поглед  учиниће нам се да је Књига о Љубинку само још једна политичка прича, још једно  сведочанство својеврсног лудила од ког је боловала наша, и њихова Србија. Но,  морам рећи да је ово казивање, уствари, антиратна прича, роман који нас полако  али извесно уводи у различите деградације људског бића, али нам истовремено  говори о љубави, поштењу, моралу - укратко, о свим оним вредностима на које смо,  приморани животом по туђем диктату, негде заборавили.  
         
        Књига о  Љубинку, баш као некада Књига о Милутину, показује нам, животима својих јунака,  колико човек, уколико поштује систем вредновања, заиста може да се одбрани од  ништавности, бесмисла, презира, мржње, страха од смрти - остајући  доследан себи и исконском у себи - јер, обе су аманет историје малог народа и  великих страдања. Попут Милутина, и Љубинко је човек који, током проживљених  ветрометина на нашем тлу, постаје жртва али и морална узданица будућих  нараштаја. Значај ове приче лежи и у њеној вишеслојности, као и у малим и  великим мудростима, било да су цитиране из досад непревазиђеног Горског  вијенца, било да су, напросто, премишљања главних јунака.   
         
        Прича је аутентична, иако још једно од многобројних сведочанстава зала и  страдања који су се више пута поновили у српској историји. Наум овог романа је  да, упркос чињеници да се ратовима човек, као биће, унижава и уништава, постави  питање шта ми, заиста, знамо о победи и губитку, колико  на глобалном, толико и на индивидуалном нивоу.  
         
        Роман о  рату - а против рата, о победи живота а губитку  људског достојанства, роман, донекле, и о смрти као избору - да би се  сачувао смисао битисања, корен и традиција једног народа…  
         
      Мени, као  некоме коме је допало у задатак да непристрасно искажем своје мишљење о  Милићевићевом првенцу, остаје само да цитирам Његоша – „Имао се рашта и родити’’.  
    Светлана Фуцић, на Сретење 2015. |